Sayfalar

11 Haziran 2015 Perşembe

Stres doğal bir yük. Doğallığı şurdan; ilk insanı bildin mi? Bunu aslan kaplan yemesin diye merkezi sinir sistemi ya uçuş moduna giriyor (burda bi şey yemiyor ilk insanı) ya da bir şey onu yemeğe kalktığında alarm durumuna geçiyor ve adrenalin salgılayıp ekstra güç sağlıyor, kurtarsın insanoğlu kendini diye önlem alıyor. Yani tehike var bizim mühendislik harikası vücutta da her türlü tehlikeye arşı savunma sistemi var, ama her şeyin aşırı kullanımı olduğu gibi bununki de adamı delirtiyor. Stres altında bri de donup kalma tepkisi var üçüncül olarak biz buna fara maruz kalmış tavşan diyoruz.

Sene olmuş 2015 artık bir şeyin tutup bizi yemesi çok nadir bir olay. Ama biz ne yapıyoruz sosyal ve profesyonel hayatın sanrılarına kapılıp ohh gelsin sıkıntı şurdan bir ülser biraz  da zona alayım üzerine diye takılıyoruz.

Stresin vücutta çok tuhaf etkileri var uzun vadede, benim üzerimde daha kısa vadede etki ediyor çünkü hektik yaşam stilini bırakalı bayağı oluyor (bakınız tez savunması esnasında kasılıp kalan ben e haliyle o an bıraktım) alkol gibi içmeyeni daha kısa sürede çarpıyor.

Sinir sistemi: Sen bi uçak modu bir acil durum verirsen, yıpranıyor haliyle. Acil durumda fazla kalırsan (beyin gücü çok acayip bir şey bir diken bana günlerdir nasıl batıyor anlatamam) o zaman takılıp kalıyor. Mühendisliğin en pratik kuralıdır; kapat aç kesin çalışır.  E nasıl kapatayım? Kapatamazsan o zaman işte başlıyor anksiyete, huzursuzluk depresyon mazallah.

Kardiyovasküler arkadaşlar: Stres esnasında kalp delirip manyak gibi kan pompalamaya başlıyor. Kan basıncı (tadaaaaammmm tansiyon yüksek yüksek) artıyor hormonlar da tabi bu arada boş durmayıp bir güzel damarları kıstırıyor. Tadından yenmiyor. Uzun sürerse bu durum etki daha da beter oluyor.

Sindirim sistemi: Merhaba tip 2 diyabet riski. Stres esnasında karaciğer glukozu basıyor sisteme enerji lazım ya. (Hele beyin kaynaklı bir olaysa kafandan yarattıysan tadından yenmez ne güzel şeker harcayan bir organımızdır beyin) bu karaciğerin saldığı glukoz sonra gene vücut tarafından emiliyor. Ama uzun süre bu şeker salınımı devam ederse buyrsun gelsin Tip 2 Diyabet demiş oluyorsun. E zaten kalp ritmin arttı kan mide dışında heryere dağıldı, sindirimin acayipleşti, mide asidi oraya buraya çıkıyor (pH değeri 1 bu arkadaşın dikkat çekerim HCl kıvamı) selam ülser oldum ben. Mide bulantısı, kusma, ishal, kabızlık gibi muhteşem yan etkileri var. benim durumum daha da acayip kesiliyorum yemekyten yutamıyorum mesela, çiğneyemiyorum. Açlıkla terbiye edilmek bu olsa gerek.

Kas sistemi: Her an tetikteyiz ya. Kaslar kasılı. E sen bir kası o kadar zaman kasarsan sonra kramp sonra sırt boyun ağrısı sonra acı. Kilitlenip kalmaya kadar gider bu iş yaşadım ordan biliyorum.

Bağışıklık sistemi: İlk başta uyarılmış bağışıklık seni koruyor sonra sonra etkisi bir düşüyor yanındna biri geçse rüzgarından hasta oluyorsun. (diğer sistemler zaten nanay olmuş ne besin var ne kan dolaşımı nereye kimi koruyorsun sorarlar insana)


Stresin direkt görülen etkileri:

  • Odaklanamama 
  • Hafızas sorunu 
  • Muhakeme yetenği zayıflaması
  • Sadece olumsuza odaklanma (şeytan döngüsüne hoş geldiniz) 
  • Sürekli endişe 
  • Kaypak ruh hali bir öyle bir böyle dengesiz bi yaratık olup çıkmak
  • Huzursuzluk, asabiyet atarlı giderli olma durumu
  • Bıkkınlık
  • yalnız ve izole hissyat
  • Depresyon (koru bizi Göktengri)
  • Vücutta acı ağrı 
  • baş dönmesi sersemlik
  • ishal kabızlık
  • Elin ayağın buz kesmesi
  • Taşikardi
  • Yemek düzeni nanaylığı ya aşırı yeme ya hiç yememe
  • Uyku bozukluğu (ya uyumuyorsun ya da uyanamıyorsun)
  • Soumluluktan kaçış
  • İzolasyon isteği yalnız kalma talebi 
  • Bağımlılık tabanlı davranışlar
  • El ayak sallaması, tırnak yeme onu bunu katlama saç baş yolma
Peki ben nasıl çıkıcam burdan nasıl? Sevmiyorum huzursuz olmayı sevmiyorum havaları debamlı ofizs masası altından tekmeleyip bi şeyler kemirmeyi falan diyorsan ben streten kurtulma checklist yaptım. Daha çalışıyor mu emin diilim al aşağıda bana uymaz sana uyar, amme hizmeti de iyi bir şey sevap points veriyo nihayetinde. Ya da öneri vardır bi şey vardır eklenir çıkartılır ne bileyim bak ne diyor yukarıda "muhakeme şamşırması ve odaklanamama" 

  1. sebep belli mi? Aşabılıyor musun? Kaynak oradan (legal yollardan, kolluk kuvveti tarafından müdaheleye uğramadan hapis cezası falan almadan) kaldırılabiliyor mu? O zaman ne dert ediyorsun? nankör müsün
  2. Sebebin ortadan kalkması için yardıma mı ihtiyacın var? Sordun mu? Sana yardım ediliyor mu? (elinden tutan sana destek olan varsa ne stres yapıyosun nankör) 
  3. Sebebi kaldıracak olan kişi sana el uzatmıyor mu? hemen self assessment yap devam etmeye değer mi değmez mi? (Değmiyorsa ne stres yapıyorsun bırak gitsin sana ne, nankörlük etme) 
  4. Değer dedin ben bu yola baş koydum dedin iyi halt ettin, o zaman birisi sana destek verecek çünkü bu durum her neyse o onunla yaşaman gerekecek, yan etkileri kendi düşen ağlamaz bundan sonra ağlama hakkını kaybediyorsun. Her zaman bir önceki adıma dönebiliyorsun bunu da bil. Kısaca ya deve güdülüyor ya da THY'den bilet diyardan terk.
Stres detoksu için FitnessDelisi:
Ağırlık kaldırır 
Koşar
Yüzer
Yoga yapar
Zorla yemek yemeğe çalışır (genelde kusar) ama denemeye devam eder
Meditasyon yapar
Biraz daha meditasyon yapar
Sonra daha çok spor yapıp gene meditasyon yapar
Yüzer yoga yapar biraz daha, hatta suda yapar o yogayı bu da böyle bi ekol....



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder